søndag 1. august 2010

Lære barn klokken!




Begynn med et klokkeslett som er viktig for barnet selv. Kanskje er det tiden for barne-TV klokken seks? Det er jo et morsomt klokkeslett, når lilleviseren står rett ned og langeviseren rett opp! Kanskje er det andre viktige eller morsomme klokkeslett barnet gjerne vil lære? Barn synes det er spennende å følge med på klokken frem til noe skal skje! Begynn i det små, så det ikke virker for vanskelig. Det kan være lurt å lære bort hele timer først. Så kan man lære bort halvtimer, og senere kvart over og kvart på. Dette er gjerne mer enn nok å holde styr på til barna er blitt ganske store. Til slutt kan man lære bort minuttene, om ikke barnet har lært seg det selv! Lykke til!


Å lese klokkevers er også en fin måte å øke forståelsen for tid og klokke. Her er et vers kanskje mange kjenner igjen! Kan du flere klokkevers må du gjerne dele dem med oss i kommentarfeltet.



Klokka


Klokka ett var jeg mett
Klokka to måtte jeg på do
Klokka tre måtte jeg le
Klokka fire måtte jeg flire
Klokka fem fikk jeg en klem
Klokka seks så jeg en heks
Klokka sju måtte jeg snu
Klokka åtte så jeg en rotte
Klokka ni var jeg fri
Klokka ti ville jeg ri
Klokka elleve måtte jeg skjelve
Klokka tolv så jeg et troll





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar