torsdag 22. juli 2010

Med mamma på jobb….

Gøy å hjelpe mamma og spennende å se alle de fine lekene!
(Bilde (c) Prinser & Prinsesser)

Å være hjemme med barn er koselig, og noe jeg aldri ville ha valgt bort. Men å dedikere meg 100% til husmorrollen er absolutt helt utenkelig for meg. Heldigvis behøver man ikke å velge bort karriere selv om man er hjemme med små barn. Jeg har heller valgt bort husmorrollen! Mens støvet legger seg (eller ansvaret for det overlates andre), bruker jeg heller overskuddstid til å arbeide… det er slik jeg ’holder ut’ å være hjemme med små barn over flere år av gangen…
Som karrierebevisst akademiker, er det lett å komme i konflikt med seg selv den dagen man får barn. Alle ideene om likestilling, karrierestiger, karrieremål, fremtidsplaner, og så plutselig dukker det opp noe man ikke hadde kalkulert med, nemlig morsinstinkter… Den dagen man står der med en yndig liten bylt man elsker over alt på jord, får man andre tanker om hva som er viktig her i livet. Jeg tror det er viktig å ikke ignorere disse følelsene, og forsøke å gjøre de verdivalg og prioriteringer man føler er viktige for seg og sine barn. Det beste for en selv er ikke nødvendigvis å gjøre som alle andre. Jeg har valgt en annerledes løsning, og er veldig glad for det. Barna først, men også rom for mor…
Bilde (c) Prinser & Prinsesser

Hadde jeg vært lykkeligere som direktør med millioninntekt og barn i barnehage fra åtte til fem fra de var under året? Nei, konklusjonen faller alltid på det samme: ingen ting er mer verdifullt enn denne tiden med barna… Den kommer faktisk aldri tilbake. Direktør, eller kanskje helst noe annet, kan jeg være senere… Og likestilling skal jo ikke bety at man må velge bort barna…? Jeg velger heller bort husmorrollen!
Bilde (c) Prinser & Prinsesser


Men, det er klart det er krevende å kombinere morsrolle med selvstendig næringsvirksomhet. Koselig, men krevende. Man er nødt for å finne en balanse i hverdagen, sette seg realistiske mål, kunne være fleksibel og effektiv og bare glemme å tro at døgnet har flere enn 24 timer! Den største utfordringen i forhold til bedriften, er å vite at tid investert er direkte proporsjonal med suksess. Driver man smått er tid gjerne det eneste investeringsmiddelet man har…. Da er det viktig å ikke la seg friste til å slite seg helt ut… (Reminder to self!)

Ha en fortsatt fin dag!
- Irene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar