onsdag 18. mars 2020

Hva er det med hipsterstilen?



Hipsterstil: heklet flaskeholder med snack-lomme, og strikket vest med hette.

Hipsterstilen er egentlig ingen stil i seg selv, det er snarere noe ganske udefinert. Man kan kanskje si det er en bevegelse noen skritt bort i fra det uniformerte og trendy som blomstrer i øyeblikket, men ikke nødvendigvis. Mest handler det rett og slett om at man bare er seg selv. Kler seg som man vil og ikke føler på noe press. Høres det bra ut? Hipsterstilen er din stil, forent med alle andre sine stiler. Litt rart, men det handler om uavhengighet. Akkurat den uavhengigheten og den friheten i alt det kollektive, synes jeg er vakkert å tenke på. Hva synes du?

Barn skal også føle uavhengighet. Oppleve å være trygge på seg selv. Finne sine egne styrker, sitt mot til å kjempe i mot drager og senere annen motstand i livet, finne sine egne interesser, meninger og verdier. Oppleve det er lov å være seg selv, følge sine drømmer, gå sine egne veier. Sine veier mot lykke, i alle veiskillene de skal møte. Lære de ikke må velge som alle andre hele tiden, om det ikke kjennes riktig. 

Jeg synes det er så viktig man kan være seg selv. Leve som frie mennesker. Hvem sin lykke finner man om man følger andres fotspor?

Tanker rundt dette har alltid opptatt meg, og preger meg når jeg designer klær og gaver til barn. Det var derfor ikke unaturlig at hipsterstilen fanget min interesse da jeg oppdaget den. Jeg er ikke spesielt interessert i det sære, men mer av tidløsheten, eller skal jeg si det tverrtidelige. Mulighetene det gir. Det ligger nemlig bærekraft i hipsterstilen. Å arve, kreere, og ikke kjøpe alt nytt. Det håndlagede varer gjerne. Varer i form av å brukes mye, lenge, og kanskje arves videre, om så uten at det oppleves gammelt og utdatert. Det er nettopp dét som er det fine med hipsterstilen… Den kan romme alt. Derfor designer jeg i hipsterstil til barn.


P.S. Husk at du alltid kan sette preg på det du lager, i garnet du velger og i fargene du velger.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar