torsdag 8. mars 2012

Litt rart, på en dag som denne…


Junior i lekestuen
[Jeg hvisker forsiktig noen ytterst få ord like før timesglasset renner ut.] Det slår meg… at akkurat denne dagen, av alle dager i året, er den dagen jeg aller minst tør ytre meninger i nærheten av å være kvinnerelaterte… Jeg undres, er jeg den eneste? Nei, det kan jeg ikke være? Ikke snakk om! Jeg tror dette er dagen vi trer på oss en munnkurv i det vi går ut av døren på morgenen og ikke tar den av før i lange tider etterpå, i redsel for å bli stemplet som feminister eller rødstrømper. – For det er de styggeste skjellord vi noen gang kan få slengt etter oss, og som vi dertil unngår for enhver pris. Kanskje går vi til og med til ytterpunktet å hevde vi har full likestilling og selv kritiserer andre kvinner for å måtte mene noe annet. Hvorfor gjør vi det? Trenden er tydelig… Men, er det slik vi ønsker å fremstå som moderne sterke kvinner da? Er det slik vi tror vi vinner gunst hos menn, eller hva er hensikten med dette? Jeg aner ikke… Jeg aner virkelig ikke…
Hvordan har det seg at 8. mars nærmest er blitt ensbetydende med feminismens dag? Det er jo ikke det! Det er Kvinnedagen – kvinnenes dag. Har vi alle glemt det? Jeg synes det er trist 8. mars bare er en dato på kalenderen for fåfengte avisoverskrifter. Burde ikke datoen ha en konstruktiv funksjon? Burde ikke dette være dagen for alles ytringer, gode meningsutvekslinger og løsningsdebattering for kvinnerelaterte saker? Det dreier seg jo ikke bare om likestilling heller…

Noe usikker våger jeg meg så vidt på å gratulere dere alle med dagen kjære damer, og linker dere videre til Forskning.no og dagens artikkel ”Fortsatt ikke likestilt”.

Kanskje kan jeg hviske noe høyere til neste år? Og kanskje hvisker flere med? [For ordens skyld: jeg har ikke en eneste rød strømpe i hus. Jeg er faktisk bare en helt vanlig mor og karrierekvinne som er helt normalt opptatt av likestilling, rettferdighet og valgmuligheter.]
PS. Mannsdagen er forresten den 19. november. Jeg ante ikke en gang at dagens fantes, men desto større grunn til å markere disse dagene på en dagsaktuell måte!


Som man roper i skogen får man kongler i munnen.

- Irene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar