søndag 6. september 2009

En lekestue blir til (utvendig)...


Jeg er faktisk så heldig å være eier av et helt ordentlig ’sommartorp’ - liggende inne i en koselig norsk skog. Tomta er så stor, og jeg har lenge hatt lyst til å bygge en liten lekehytte til barna et sted. Selv drømte jeg alltid om min egen lille lekestue som barn, men man kan ikke få alt her i verdenen, som min mor pleier å si! Men, MINE barn skal i hvert fall få en lekehytte! Jeg har lett lenge blant ferdigmoduler som tilbys, da det er en rimelig og enkel løsning. Men, verken i butikker eller på nettet, i inn eller utland, har jeg klart å finne noe som passer den gamle torpstilen. Hvorfor i all verden er for eksempel inngangspartiet alltid på kortveggen på disse ferdighyttene? Det er kanskje for at taket skal bli så høyt og hytta så alt for stor, men likevel. Designmessig, ser det for meg veldig unaturlig ut…Så, det endte opp med å bygge selv – hvilket er en langt mer kostbar affære. For å holde kostnadene noe nede har vi gjenbrukt både murstein, teglstein og gamle vinduer, og brukt en del overskuddsmaterialer i fra hovedhuset som er under restaurering. Først laget vi skisser av lekehytta, så var det å finne egnet plassering på tomta. Her fikk selvsagt barna, dvs eldstemann, ha et ord med i laget! Rart med sånne små barn, men en lekehytta kan ikke stå for langt unna hovedhuset og hagen fant vi ut - for da ville han ikke tørre å leke der alene! Vi fant en flott plass, kanskje litt for nært hovedhuset, men jeg vil tro noen etterhvert høye rosebusker vil kunne gjøre underverker! Her er noen bilder i fra byggeprosessen. Interiørbilder vil komme etterhvert!

Sånn omtrent bak der ville det vært koselig med en lekehytte,ville det ikke? Kjøkkenhagen til barna er allerede på plass! Mer om den senere!

Mon tro om det ikke burde være et vindu her? Men, hva slags vindu? Å kjøpe nye ordentlige glassvinduer er rett og slett kjempedyrt. Plutselig en dag kom jeg til å tenke på tre de tre søte små vinduer på annekset. De kunne vi jo bruke, for de skal byttes ut der uansett i forbindelse med ombygging og restaurering!

Se der ja! Der har vi det ene kjøkkenvinduet på plass! Tenk så nydelig med ruter! Men rutene får vi vente litt med…



Hytta tar fort form.


Todelt dør er spennende for barn - og fine henglser!



Gammelt vindu, med nye koselige skodder!



Lite trappetrinn for små glade føtter!


På plass!



Første trøk med maling er på! (Linoljemaling). Nå begynner det å ligne noe! Så er det teglstein på taket. Steinene er gamle, mosegrodde og nydelige, og kommer i fra en gammel låve i lokalområdet.



Teglsteinene er på! Litt mer maling må til, noen søte blomster i blomsterkassene, og kanskje ruter i vinduene - ellers begynner det å bli rimelig ferdig utvendig! Koselig???

2 kommentarer:

Helene sa...

Åh, heldige barna dine! Den var nydelig :o)

Prinser og Prinsesser v/ Irene Brenna sa...

Det kommer en bildeserie med utvendige detaljer også!

Legg inn en kommentar