lørdag 15. august 2009

Roseparfyme



Bilde (C) Prinser & Prinsesser

Kanskje laget du også roseparfyme som barn? Jeg husker jeg samlet roseblader i en grønn plastikk-jordbærkurv- helte vann over og lot det stå til dagen etter, eller hvor lenge det var. Det var kjempespennende og jeg trodde jo jeg hadde laget ordentlig parfyme. Men, etter få dager begynte den å lukte direkte vondt. Det var ikke helt etter forventningene. Nå er mitt eget barn blitt interessert i dette med roseparfyme, men hvordan egentlig lage det? Jeg har lett nettet rundt etter informasjon. Merkelig nok har jeg ikke funnet noen oppskrift. Vi har derfor måttet prøve oss litt frem. Dette er hvordan vi gjorde det:


Junior plukket noen velduftende nydelige rosa roseblader. Vi helt en passe slump med vann oppi en kjele. Ikke for mye og ikke for lite - med tanken på at jo mer vann jo svakere parfyme. Videre helte vi oppi litt sitronsyre (sitronsaft til te) som konserveringsmiddel. (Pass på å ikke ta alt for mye - da lukter parfymen sitron istedet for rose!) Så la vi bladene oppi og kokte opp på svak varme med lokket på. Vi lot det stå til bladene var blitt nesten hvite og det duftet godt av vanndampen. Den godgjorde seg kanskje i 15-30 minutter før vi helte over i en liten flaske. Parfymen fikk en fin lys rosa farge og lukter deilig! Nå er det gått et par uker og parfymen lukter fremdeles like godt. Finn gaveidé! Eller bursdagsaktivitet, hvor alle gjestene kan få med seg en liten flaske hjem!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar