fredag 20. mars 2009

Å drive nettbutikk - som nybakt mor...

Foto (c) Prinser & Prinsesser

Jeg ser ingen grunn til å legge skjul på at det til tider kan være strevsomt å være karrierekvinne og SAMTIDIG mor! Takk og lov for at det finnes oppfinnelser som bæreseler! I skrivende stund sitter jeg her med en nyfødt sovende baby på magen i bæresele… Nå har det seg jo slik at det ikke finnes noen støtteordninger for oss gründerjenter (eller gutter for den saks skyld) som får barn i oppstartsfasen. Det tar jo gjerne en 3 års tid (i snitt) for nyopprettede foretak å gå med overskudd. I den perioden opparbeider man seg jo ikke så greit rett til permisjon og foreldrepenger eller har mulighet til forsikringsordninger. Hvilket betyr at man etter fødsel må fortsette driften samtidig som man tar seg av en liten baby. Og som de fleste mødre vet er det jo gjerne nok jobb i seg selv bare å ta seg av en liten baby… - og sånn skal det være! Men, ikke nødvendigvis for gründerjenter... Så, det blir litt stress nå. Men jeg forsøker å ta dagene som de kommer og ikke planlegge at jeg må ha gjort for mye (som ikke vil bli gjort) i løpet av en dag. Så, nå blir det litt mindre varepushing ut på markedet og ingen store vareinnkjøp i en liten periode. Jeg håper likevel interessen for butikken og bloggen holdes oppe! (Kan være det dukker opp noen nye varer om litt...)

Jeg skulle ønske det fantes støtteordninger slik at man i en periode kunne leie inn ressurser for å holde driften oppe på et normalt nivå, slik at man ikke settes tilbake og mister mye av det man over lang tid har arbeidet seg opp mot. Merkelig det ikke finnes noen ordninger da man i Norge de siste årene har satt ny fokus på viktigheten av nyetableringer, og ikke minst motivering av kvinner til å bli etablerere… Kvinner har jo ikke sluttet å få barn… - men det tror jeg noen har glemt i likestillingsdebatten...
Ha en fortsatt fin dag! Jeg skal nok snart ut å trille en tur i solskinnet - og kanskje tenke ut noen forretningsstrategier på veien...

Ha en koselig dag!
- Irene

1 kommentar:

krinkelkroken sa...

heisann

Forstår godt at det kan være slitsomt ja....med liten baby og nettbutikk, for det tar definitivt tid, mye mer enn jeg hadde trodd;)
Ønsker deg lykke til med både nettbutikken og tilværelsen som nybaktmamma, nesten litt misunnelig;)

Legg inn en kommentar