fredag 29. juli 2011

Store bokstaver!


Etter timer og dager og uker med staving og øving og stotring, motivert av en barnlig glede og lyst til å lære, så er målet nådd! Barnet har lært seg å lese! En stor milepæl er nådd, og vi roser og skryter av barnet. Men, hva skal nå barnet bruke kunnskapen til? Litt av poenget er kanskje å gi barnet følelsen av at det har lært noe fint og nyttig? Kanskje ønsker barnet å avansere i fra magnetbokstavene på kjøleskapet og alle P-skiltene til bøker? For barnet kan jo lese! Men, neimen om det er lett å finne bøker som passer! Selv har jeg brukt timevis på å saumfare biblioteker og bokhandlere. Om man i det hele tatt klarer å finne en bok med store bokstaver, så er det enten alt for mye tekst, eller et innhold som er beregnet på eldre barn. Her til lands er det jo gjerne slik at man holder igjen leseinteressen hos barn til 1. eller. 2 klasse på skolen. Men, mange barn er jo motiverte og mottakelige langt tidligere. Hvorfor er det ikke skrevet noen bøker for dem?

Det endte opp med at jeg måtte lage en bok selv. Det vil si, jeg kjøpte en egnet bok med små bokstaver. Jeg skannet inn alle sidene, retusjerte, endret teksten til store bokstaver, printet ut og og limte inn i originalboken. En møysommelig jobb, og veldig pent ble det jo ikke… Men, det var verdt det, for boken ble møtt med stor glede! Så var det bare å skynde seg å motivere barnet til å lære å lese også de små bokstavene, uten å røpe at jobben barnet hadde hatt med å lære seg å lese de store bokstavene jo var så å si bortkastet…

Nå, et par år senere, ser jeg det heldigvis har kommet noen flere bøker for dette segmentet. Jeg vil her gjerne trekke frem boken ”Morten møter mamma” skrevet av Pål H. Christiansen, den kjente forfatteren av Fjodor-bøkene! Boken er trykket opp som en lettlest Løveunge-bok fra Cappelen Damm. Boken har bare én setning på hver side og er flott illustrert av Tiril Valeur. Tekstmengden er akkurat passe og innholdet passe for de små! Dette er nettopp typen bok som jeg lette etter for noen år siden. Endelig! Her kan du se en oversikt over de utgitte bøkene i denne serien: Cappelen Damm (Bøkene kan bestilles direkte i fra hjemmesiden til forlaget).

1 kommentar:

Pål sa...

Hyggelig at du anbefaler Morten møter mamma!

Hilsen Pål H. Christiasen

Legg inn en kommentar